مقاله ای در مورد کپسول گاز - سیلندر گاز
نوشته شده توسط : محمد

ظروف محتوی گازها به سیلندر گاز یا کپسول گاز مشهور می باشند.
•  سیلندر ها از لحاظ ساختار دو دسته می باشند.

1. سیلندر های یکپارچه ( بدون درز ) : این سیلندرها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.

جهت آشنایی با کپسول گاز - سیلندر گاز روی لینک زیر کلیک نمایید:

کپسول گاز - سیلندر گاز

 

 

 


40% Hydrogen H2 in Nitrogen N2 Balance
الف) DIN1 : این شماره استاندارد مخصوص گازهای آتش زا مثل هیدروژن ،متان و سایر هیدروکربن ها می باشد این نوع ولو چپ گرد بوده و قطر آن 21.8 میلی متر می باشد
 یک سری از مخلوط های گازی می باشند که امکان تهیه آنها در داخل کشور فراهم نمی باشد،چه به دلیل عدم وجود متریال این مخلوط ها و چه به دلیل حساسیت بالای آنها،که شرکت فاران صنعت توانایی تامین این گونه مخلوط ها را از معتبرترین برندهای اروپایی و آسیایی دارا می باشد.
گاز پنتان دارای سه ایزومر نرمال پنتان ، ایزوپنتان و نئوپنتان است
توجه: گازهای مایع شونده، قابلیت شارژ در سیلندرهای یکپارچه را هم دارند و برخی از این گاز ها مثل پروپان ، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در این سیلندرها شارژ می شوند اما عکس این قضیه صادق نمی باشد و نمی توان گازهایی که فشار بالایی دارند را  در سیلندرهای درزدار شارژ کرد.
لازم به ذکر است تراکمهای بالای گاز دی اکسید کربن در جو زمین، که با سوختن سوختهای فسیلی تولید می شود، به عنوان آلاینده جوی شناخته میشود.
شیر سیلندر مخلوط گازی fuel به دلیل وجود گاز آتش زا می بایست چپ گرد می باشد لذا  بر اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
• متریال بکار رفته در ساخت استراکچر پالت ها بسته به ابعاد پالت از پروفیل 60 ، پروفیل 70 و ناودانی 12 می باشد.
در صورتی که گاز هیدروژن تحت فشارهای فوق العاده بالایی قرار گیرد ، مولکولها ماهیت خود را از دست داده و هیدروژن بصورت فلزی مایع در می آید.
اکسیژن مایع معمولاً با عمل تقطیر جزئی هوای مایع به دست می آید.
پروپان معمولا در دمای 43- درجه  سانتی گراد از مایع به گاز تبدیل می شود ، به همین دلیل نگهداری و ذخیره سازی آن بسیار سهل تر از گاز طبیعی می باشد.
برای درجه حرارتهای پائین باید توجه شود که دانسیته گاز به حدی نباشد که در شرایط سرد سبب مایع شدن گاز گردد.
گاز سولفید هیدروژن بدلیل قدرت حل شوندگی که در آب و روغن دارد ، در آب های سطحی ، زیرزمینی ، محیط های دریائی و  خاک های مرطوب وارد شده و به این ترتیب مسافت های طولانی را طی می نماید.  
گاز اتان با فرمول مولکولی  C2H6 دومین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که با اسامی دی متیل ، بی متیل ، اتیل هیدرید ، متیل متان نیز شناخته می شود.
اطلاعات حک شده بر روی گلویی سیلندر شامل :
گاز سولفور هگزا فلوراید دارای پایداری بالای شیمیائی تحت قوس الکتریکی می باشد که از این خاصیت در عایق بندی تجهیزات فشار قوی استفاده می شود.
ت‌. فشار کاری سیلندر(  work  pressure) W.P
این هوای فشرده به کمک روش هائی رطوبت زادائی و عاری از بخار آب می شود  تا حداقل رطوبت ممکن را داشته باشد به همین دلیل به هوای خشک مشهور است.
میل ترکیبی گاز کربن مونوکسید با هموگلوبین خون انسان 300 برابر اکسیژن است
گاز نیتروژن هیدرید که با نام تجاری گاز آمونیاک (Ammonia) شناخته شده است در قرن هشتم توسط شیمیدان ایرانی " جابربن حیان " به شکل نمک آمونیاک کشف شد ، اما "جوزف پرستلی" شیمیدان انگلیسی نخستین کسی بود که گاز آمونیوم خالص را تهیه کرد و آن را هوای قلیائی نامید.
گاز کربن مونوکسید یا گاز مونوکسید کربن که با فرمول شیمیائی CO نشان داده می شود گازی است که از سوختن ناقص کربن ( زغال سنگ ، گاز طبیعی و نفت ) بوجود می آید.

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: